Filtr pełny szary, regulowany (zakres NDx2-NDx400) 52mm
Filtr szary pozwalający na pełną i płynną regulację ściemniania światła w zakresie od NDx2 do NDx400 . Ułatwia on ustawienie długiego czasu naświetlania, a w połączeniu z polaryzacją szkieł, pozwala na uzyskanie bardzo dobrego i kontrastowego obrazu.
Filtr najlepiej sprawdza się przy fotografowaniu krajobrazów lub przy innych zdjęciach z długim czasem naświetlania. Płynna regulacja natężenia sprawia, że spełnia on tę sama rolę, co pojedynczo stosowane filtry NDx2, NDx4, NDx8 itd.
Jeden filtr ze zmienną gradacją daje więcej możliwości niż filtry o stałej gradacji.
Możemy regulować poziomem gradacji kręcąc w lewo i prawo wewnętrznym gwintem
Rodzaje filtrów szarych NDX od lewej: NDx400, NDx64, NDx8, NDx4, NDx2, bez.
Ten typ filtra szarego ma możliwość ustawienia każdego typu gradacji w zakresie od NDx2 do NDx400, nie zdejmując filtra z obiektywu.
Zastosowanie:
- w celu rozmycia tła
- wykonując zdjęcie na długim czasie naświetlania
- kiedy jest zbyt jasno by móc wykonać zdjęcie bez ryzyka prześwietlenia
- aby uzyskać efekt pustej ulicy - długi czas naświetlania wyeliminuje wszystkie poruszające się w kadrze obiekty
Jaśniejsze zdjęcie drzewa z prześwietlonym niebem było wykonywane bez filtra szarego. Zdjęcie z niebieskim niebem o zwiększonym kontraście, bez prześwietleń zostało wykonane przy użyciu filtra szarego o zmiennej gradacji.
Dane techniczne:
- materiał wykonania: szkło, metal
- wymiary (średnica ) - 52mm
- waga: 30 g
Właściwości:
- zapobiega prześwietleniom jasnych elementów kadru
- wydobywa szczegóły z ciemnych elementów kadru
- zwiększa kontrast zdjęcia
- umożliwia zastosowanie dłuższych czasów naświetlania
- pozwala na większe otwarcie przysłony
- daje możliwość rejestracji ruchu
- wykonany z antystatycznego, utwardzanego szkła optycznego
- odporny na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne
- płynny zakres regulacji szarości
- brak ujemnego wpływu na kolory - zachowuje prawidłowe barwy obiektów
- nie wpływa negatywnie na pracę autofocusa
- polepsza jakość fotografii wykonanych w słonecznych warunkach
Dedykowany do wszystkich obiektywów o podanej średnicy.
Dla przykładu :
Canon
- EF-S 60mm f2.8 Macro USM
- EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM
- EF 40mm f/2.8 STM
- EF 50mm f/1.8 II
- EF 50mm f/2.5 Compact Macro
- EF-S 60mm f2.8 Macro USM
- EF 135mm f/2.8 (Softfocus)
Pentax:
- SMC Pentax-DA 50mm F1.8
- SMC Pentax-DA 18-55mm F3.5-5.6 AL
- SMC Pentax-DA 18-55mm F3.5-5.6 AL II
- SMC Pentax-DA 18-55mm F3.5-5.6 AL WR
- SMC Pentax-DA 50-200mm F4-5.6 ED
- SMC Pentax-DA L 18-55mm F3.5-5.6 AL
Nikon
- 1 NIKKOR VR 6,7–13 mm f/3,5–5,6
- 55-200 mm f/4-5,6 AF-S VR DX NIKKOR
- 55-200 mm f/4-5,6G ED AF-S DX NIKKOR
- 50 mm f/1,8D AF NIKKOR
- 50 mm f/1,4D AF NIKKOR
- 35 mm f/2D AF NIKKOR
- AF-S DX NIKKOR 35 mm f/1,8G
- AF-S DX Micro NIKKOR 85 mm f/3,5G ED VR
- 24mm f/2.8D AF NIKKOR
- AF-S DX Micro NIKKOR 40 mm f/2,8G
- 18-55 mm f/3,5-5,6G AF-S VR DX NIKKOR
- 18-55 mm f/3,5-5,6GII AF-S DX NIKKOR
- AS-S 24mm f/2,8D
Tamron
- AF 55-200mm F/4-5.6 Di II LD Macro
Samsung
- NX 50-200mm 4.0-5.6 ED OIS T50200SB
Olympus
- ZUIKO DIGITAL ED 50mm Makro 1:2.0
- ZUIKO DIGITAL 35mm Makro 1:3.5
- M.ZUIKO DIGITAL ED 12-50mm 1:3.5-6.3 EZ
- M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm 1:4.0-5.6
Panasonic
- LUMIX G X Vario 45-200mm f/4-5,6 MEGA O.I.S
- Lumix G VARIO 14-45mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S
- LUMIX G VARIO 45-150mm/F4.0-5.6 ASPH./MEGA O.I.S.
oraz do innych obiektywów o średnicy 52mm