Wstęp i opis

    Na potrzeby sesji musiałem zaaranżować studio tak, aby po pierwsze można było przewieźć sprzęt w małym samochodzie osobowym, a jednocześnie wybrać taki zestaw, który umożliwi optymalne warunki oświetleniowe. Zadanie nie było łatwe, ponieważ sesja dotyczyła nie pojedynczej osoby, a trio muzycznego i to jeszcze z instrumentami w tym z wiolonczelą. Musiałem zatem oświetlić na planie zmieścić trzy osoby: wiolonczelistę i skrzypaczkę z instrumentami i pianistkę na szczęście tylko z plikiem nut. Zdjęcia miały być wybrane na okładkę nowej płyty, a także miały stanowić pakiet prasowy. Sesje wykonałem wykorzystując wynajętą przestrzeń dużej pracowni malarskiej oświetlonej w dzień.

Do pracy wykorzystałem tła 270cm x 500cm w kolorach czerwonym, turkusowym oraz czarne i białe Tła były podwieszane na standardowej konstrukcji złożonej z dwóch lekkich statywów oświetleniowych połączonych drążkiem aluminiowym , na którym wisiało tło. Całość (tła, poprzeczka , statywy) umieszczona w praktycznym pokrowcu na tła 270cm. Okazało się, że lekki drążek nie jest na tyle sztywny, aby tło równo się rozwijało i nie marszczyło się. Przez to przy ciemniejszych kolorach trochę trudności sprawiało jednolite oświetlenie tła.

Jak wspomniałem z powodów transportowych musiałem trochę ograniczyć sprzęt i dlatego wybrałem cztery lekkie lampy błyskowe WF-180D, posiadające pilotowe światło ciągłe oraz płynna regulację błysku ze statywami identycznymi jakie użyłem do ustawienia tła. Do tego dwa softboxy o wymiarach 80cm x 120cm, jedną parasolkę odbijającą białą u33studio, jedną parasolkę odbijającą srebrną u33s oraz dwie blendy srebrno-białe (100cm x 150cm) do doświetlenia twarzy, a czasami postaci od dołu. Wyzwalanie błysku następowało przy pomocy radiowego wyzwalacza lamp błyskowych TR02 (czterokanałowy) lub przy pomocy lampy błyskowej zamontowanej na aparacie. Używam Nikona D700 z lampą SB-600.


   Dzięki takiemu zestawowi udało mi się uzyskać oświetlenie, które sobie zmierzyłem. Największą trudnością było zmieszczenie w kadrze modeli z instrumentami. Jednak nawet 270cm plan nie daje komfortu przestrzeni dla grupy muzycznej. Tło białe mogłem oświetlać od tylu co dawało znakomite rezultaty całkowitej bieli, a kiedy chciałem zmieniając kąt ustawienia tylnej lampy mogłem uzyskać plastyczność bieli nawet do szarości.


Tło Tło Tło

Per saldo zestaw spełnił swoje zadanie, a efekt usatysfakcjonował tak klientów jak i samego fotografa (A.H.).

Komentarz sklepu ABITUS

   Przy zakupie teł zawsze warto pamiętać o klipsach. Mogą sie one okazać nieocenione przy marszczeniu teł, chronią tło przed zsuwaniem. W szczególnych przypadkach ciekawym rozwiązaniem mogą okazać się klipsy z głowicą, czy też klipsy z trzpieniem (z grzybkiem).
   Przy zakupie systemu do podwieszania teł warto się zastanowić nad wyborem solidniejszych statywów lub dedykowanym zestawie przenośnym 901.