
Wstęp i opis
Na potrzeby sesji musiałem zaaranżować studio tak, aby po pierwsze można było przewieźć sprzęt w małym samochodzie osobowym, a jednocześnie wybrać taki zestaw, który umożliwi optymalne warunki oświetleniowe.
Zadanie nie było łatwe, ponieważ sesja dotyczyła nie pojedynczej osoby, a trio muzycznego i to jeszcze z instrumentami w tym z wiolonczelą.
Musiałem zatem oświetlić na planie zmieścić trzy osoby: wiolonczelistę i skrzypaczkę z instrumentami i pianistkę na szczęście tylko z plikiem nut.
Zdjęcia miały być wybrane na okładkę nowej płyty, a także miały stanowić pakiet prasowy. Sesje wykonałem wykorzystując wynajętą przestrzeń dużej pracowni malarskiej oświetlonej w dzień.
Do pracy wykorzystałem tła 270cm x 500cm w kolorach
czerwonym, turkusowym
oraz
czarne i białe
Tła były podwieszane na standardowej konstrukcji złożonej z dwóch
lekkich statywów oświetleniowych połączonych
drążkiem aluminiowym
, na którym wisiało
tło.
Całość (tła, poprzeczka , statywy) umieszczona w praktycznym pokrowcu na tła 270cm.
Okazało się, że lekki drążek nie jest na tyle sztywny, aby tło równo się rozwijało i nie marszczyło się. Przez to przy ciemniejszych kolorach trochę trudności sprawiało jednolite oświetlenie tła.
Jak wspomniałem z powodów transportowych musiałem trochę ograniczyć sprzęt i dlatego wybrałem cztery lekkie
lampy błyskowe WF-180D, posiadające pilotowe światło ciągłe oraz płynna regulację błysku ze
statywami identycznymi jakie użyłem do ustawienia tła.
Do tego dwa softboxy o wymiarach 80cm x 120cm, jedną
parasolkę odbijającą białą u33studio, jedną
parasolkę odbijającą srebrną u33s
oraz dwie blendy srebrno-białe (100cm x 150cm)
do doświetlenia twarzy, a czasami postaci od dołu.
Wyzwalanie błysku następowało przy pomocy
radiowego wyzwalacza lamp błyskowych TR02 (czterokanałowy)
lub przy pomocy lampy błyskowej zamontowanej na aparacie. Używam Nikona D700 z lampą SB-600.

![]() |
![]() |
![]() |
Per saldo zestaw spełnił swoje zadanie, a efekt usatysfakcjonował tak klientów jak i samego fotografa (A.H.).
Komentarz sklepu ABITUS
Przy zakupie teł zawsze warto pamiętać o
klipsach. Mogą sie one okazać nieocenione przy marszczeniu teł, chronią tło przed zsuwaniem.
W szczególnych przypadkach ciekawym rozwiązaniem mogą okazać się klipsy z głowicą, czy też
klipsy z trzpieniem (z grzybkiem).
Przy zakupie systemu do podwieszania teł warto się zastanowić nad wyborem solidniejszych
statywów lub dedykowanym zestawie przenośnym 901.